Forløb_5_Modul_1_02.png

Hvad er Fagene I bevægelse?

Fagene i Bevægelse er et koordineret sektorprojekt om lokal kapacitetsopbygning omkring arbejdet med bevægelse i skoledagen med Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet som opdragsgiver.

Opgaven varetages af de seks professionshøjskoler, hvor VIA har projektledelsen.

Se mere på videoen nedenfor:

Baggrund og formål

 

Baggrunden for projektets relevans findes i tilbagemeldinger fra folkeskolens parter. De peger på tre udfordringer, der har betydning for, at bevægelse ikke er tilstrækkeligt implementeret i skoledagen:

  • Behov for erfaringsudveksling og kompetenceudvikling blandt undervisere

  • Behov for sikring af vedvarende ledelsesmæssigt fokus på bevægelse

  • Behov for klare retningslinjer for arbejdet med bevægelse på skoler.

Siden Folkeskolereformen blev vedtaget, har der været mange gode initiativer, og der er udviklet mange gode koncepter, portaler, aktiviteter m.m. som har til formål at inspirere til bevægelse i undervisningen. Vores tilgang til opgaven står på dette arbejde sammen med den nyeste viden på området.

Formålet med initiativet Fagene i Bevægelse er at sikre lokal kapacitetsopbygning omkring arbejdet med bevægelse i skoledagen via kompetenceudvikling og understøttelse af lokale udviklingsprocesser i kommuner og på skoler samt national videndeling.

Hvordan løser vi opgaven?

I projektet opereres med tre kompetenceudviklingsformater.

Format 1: Procesforløb med forvaltning og ledelse samt kompetenceudviklingsforløb (aktionslæring) på 2 skoler i kommunen.

Format 1 tilbydes i op til 20 kommuner.

 

Format 2: Digitalt baseret forløb med mulighed for webinar og online konsulentbistand.

Format 2 tilbydes i op til 15 kommuner.

 

Format 3: Selvstændigt digitale kompetenceudviklingsforløb.

Format 3 findes på her på siden fra oktober 2021, og er frit tilgængeligt for alle.

Uanset formatet får skolens pædagogiske personale en didaktisk værktøjskasse og konkrete idéer til at få fagene i bevægelse.  

Fagene i Bevægelse bygger på den nyeste didaktiske og pædagogiske viden om, hvordan bevægelse kan integreres i den boglige undervisning. 

De understøttede forløb er skræddersyede med tematikker og indhold, der tilpasses den enkelte skole, så det er relevant i forhold til elever, fag, udfordringer og muligheder, der er på skolen.  

 

Der er ingen brugerbetaling for deltagelse i projektet.

Starttidspunkt og forløbsdatoer aftales lokalt. Fx kan I tilmelde skolen det næste skoleår, eller i samarbejde med den lokale proceskonsulent aftale hvornår I starter.