få Fagene i bevægelse ind i din hverdag

Vil du gerne sætte dine fag (endnu mere) i bevægelse? Altså sætte din faglighed i spil og didaktisk anvende bevægelse til at igangsætte forskellige læreprocesser hos eleverne. Så er Fagene i Bevægelse noget for dig, og det er uanset, om du er lærer i indskoling, mellemtrin eller udskoling og uanset, om du underviser i sprogfag, naturfag, kulturfag eller praktisk-musiske fag.

Fagene i Bevægelse sætter nemlig fokus på kvalitet og meningsskabelse frem for fokus på kvantitet og antallet af minutter.

er det interessant for mig?

Hvis du kan nikke genkendende til et eller flere disse udfordringer, så er Fagene i Bevægelse noget for dig.

  • Du har få timer til dit fag og oplever, at bevægelse ”stjæler” for meget tid i undervisningen og har derfor svært ved at se mening i at inddrage bevægelse i undervisningen.

  • Du arbejder med bevægelse, men synes ikke, at fagligheden for alvor bliver sat i spil. Bevægelses-aktiviteterne står ofte alene og er afkoblet fra det faglige indhold, som eleverne arbejder med inden og efter.

  • Hvis du har gode erfaringer med at sætte dit faget i bevægelse, når eleverne arbejder med fx repetition af et mere enkelt indhold, men gerne vil sætte analyse og fortolkning i bevægelse

  • Hvis du oplever, at eleverne ikke er engagerede og deltagende i undervisningen og gerne vil skabe debat, dialog og indlevelse.

Kender du én eller flere kollegaer, som ville nikke genkendende til udsagnene, så giv dem et tip om Fagene i Bevægelse.

Bevægelse 08.png
 
 

Hvad får jeg ud af at deltage?

  • Konkrete bevægelsesaktiviteter, som du kan anvende i dit fag og dele med kollegaer

  • Viden til at arbejde med fagene i bevægelse på forskellige måder

  • Færdigheder i at udvikle bevægelsesaktiviteter med kvalitet og meningsfuldhed

  • Udvikling af din egen undervisning gennem bevægelsesdidaktiske refleksioner

  • Aktionslæring – hjælp, støtte og sparring, når det er svært

Hvad er Fagene i bevægelse?

Det er et boost, der sætter fagene i bevægelse. Med digitale forløb, praksisnære aktionslæringsforløb og ledelsesunderstøttende tiltag får du mulighed for et kompetenceløft, der bringer dine fag i bevægelse.

Et eksempel på din vej gennem fagene i bevægelse

 

Skolen har mulighed for at vælge mellem tre forskellige slags kompetenceudviklingsforløb med varierende niveauer og ressourcekrav:

  • Praksisnær kompetenceudvikling, med et ledelses- og forankringsspor og et aktionslæringsspor

  • Digitalt baseret forløb med online sparring fra proceskonsulent

  • Digitalt baseret forløb, som afvikles selvstændigt af skolen

Starttidspunkt og forløbsdatoer aftales lokalt.

Fx kan I tilmelde skolen det næste skoleår, eller i samarbejde med den lokale proceskonsulent aftale hvornår I starter.

Se et eksempel hvordan din vej ville se ud gennem aktionslæringssporet:

  • Du gennemfører et kort e-læringsmodul på max 20 minutter

  • Du svarer på nogle konkrete spørgsmål, som forberedelse til den første workshop. Det tager ca. 10 minutter.

  • Du møder op til workshop, hvor du – på gulvet - bliver præsenteret for bevægelsesdidaktik, bevægelsesaktiviteter, udvælger en problemstilling og planlægger en konkret bevægelsesaktivitet. Workshoppen varer to timer.

  • Du afprøver den planlagte bevægelsesaktivitet med dine elever og reflekterer med din kollega over, hvordan det gik

  • Du møder op til den næste workshop, hvor du reflekterer med og får sparring fra dine kollegaer samt udvikler nye bevægelsesaktiviteter.

  • Du afprøver på ny de udviklede bevægelsesaktiviteter...